7 גישות פופולאריות – להתאמת פונטים לפרויקט שלך!

איך להתאים גופנים לעיצוב שלך – 7 גישות פרקטיות ומרתקות שיפתחו לך את תהליך העבודה ליעיל ומהיר יותר

מאת: יהושע דיין

פורסם ב - אוקטובר 27, 2022

זמן קריאה משוער 5 דקות

הדילמא של מעצבים ופרסומאים..

טרום פרויקטים של עיצוב לפרסום, עיצוב מוצר, וידאו, מותג או יצירת שפה וחוויית משתמש לאתר חדש

באיזה פונט נבחר?

סוגי גופנים פופולאריים לעבודות עיצוב ומיתוג

שאלו את עצמכם

מהו הגופן אשר יתאים יותר לסוג פרויקט שלי?
איזה פונט ישרת הכי טוב את העיצוב שלי ומה שהוא מתיימר לייצג?
איך נבחר את הסוג שיתאים במדויק לטון המותג/המוצר החוויה שברצוני להעביר שם?

קל ונוח לנו בחור בגופנים נטולי אופי לפרויקטים שלנו, לעיתים זאת בחירה נכונה.
אך פעמים רבות זאת בחירה נטולת אופי, חסרת בידול וזהות, ואי אמירה עיצובית!

בחירה לא נכונה יכולה לפגוע בפוטנציאל של הפרויקט אותו אנו רוצים לקדם.

מחקר של MIT

מצא שפונטים משפיעים על עיצוב תפיסות של משתמשים ביחס למוצרים ומותגים
לטוב או לרע.
סגנונות פונטים מעבירים ומעצימים רגשות וחוויית, ערכים ומסרים, טון ואוירה!

אנו נרצה את פונטים הנכונים ביותר לפרויקט שלנו, כאלו שמייצגים ומשדרים את ערכי המותג כראוי,
מעצימים את הקמפיין, מבליטים את האריזה, אלא שיוצרים חיבור לרגשות, ערכים, אוירה וחוויה במסר שלנו
כאלה שמקדמים את המטרה שאותה העיצוב שלנו בא לפתור!

לפניכם 7 גישות פרקטיות במיוחד להתאמת פונטים!

כיצד להתאים ולכוונן את הפונט המתאים והייחודי ביותר לפרויקט שלך
בחר/י מתאימים לכם ביותר -שיכולים להיות גם שילוב של כמה

1. גישת ההתאמה הצורנית והשראתית

דרך הצורניות וההקשר המתפרש שאנו מחברים – גופן עגלגל ושמנמן יתאים לעיצוב אריזה לפרות עסיסים
גופן עם קצוות צורניים בצורת אצבעות/עלה אמזונס יכול עבוד מעולה בעיצוב לקוסמטיקה או למוצר טבעי
גופני גרנג' יתאימו למאכלים קראנצים/פריכים כמו ביגלה גדולים בגטים פיצה ודו'

ומאידך להתאים גם להשכרת ג'יפים בשטח, עיצוב למוצרי תבלינים, פוסטרים של גיוועעעלדד ועוד..
כיד הדמיון הצורני – השראתי וההקשר שאנו יוצקים לו

התאמה תרבותית – מוצא, מסורת, זרם, דת, שפה

מתייחסת להשראה סגנונית, תרבותית א נוסטלגית
המקום, התקופה והזרם שמהם נשאבות צורת האותיות: האר נובו, באוהאוס, בארוק, ערבי, אמריקאי, ציונות, יהודי, חסידי, מזרחי.

גופנים סריפים (גם לועזיים) מייצרים תחושה של מסורת אמינות
סלאב סריפים (האותיות עם דגלים – סריפים מודרניים) נתפסים כשמרנים, מוזרים ואמינים,
וגופנים גאומטריים סטייל באוהאוס – נותנים דגש על מינימליזם ופרקטיות

התאמה המחשתית – אופי וצורת הכתיבה, תגובת החומר

צורת הכתיבה, סוג האומנות: חקיקה באבן, גילוף בעץ, חריטה במתכת, לייזר,
זכוכית כתיבה קליגרפית/מכחול, מכונת כתיבה, כתיבת סתם, לטרינג,
כמו כן השפעות ותגובות החומר/המשטח: אבן, סלע, נחושת, מים, חול, שמן, בטון
קיימים פונטים שמדמים ונוצרו באווירת טכניקות אלה.

התאמה במסגרת מגבלות הפרוייקט

שאל/י את עצמך מה הפרוייקט שלך דורש?
האם הפרויקט שלך דורש גופנים פרמטריים?!
או שהפרויקט שלך דורש גופנים עם טעמי המקרא?!
אולי דורש התאמה רב/ דו לשוניות – שפות מיוחדות,
או תכונות אופן טייפ מתקדמות פיצ'רים כמו אורמנטים, סוואשים, ליגטורות, אותיות מתרחבות.

ככל שהדרישה לתכונות מיוחדות גדלה – ההיצע די מצטמצם וממקד אותנו בטווח גופנים/יצרניים ספציפיים

התאמה לפי מדיום

פונט לספר צריך להיות קריא ולהחזיק אותנו זמן ממושך בלי להתעייף
יש מעט פונטים שמתאימים לקריאה נוחה ממושכת, דוג' פרנקריהל, הדסה

אות רב מכר – אות ספר בפיתוח

טקסטים באתרי אינטרנט דורשים גופנים הבנויים מקו שלד אחיד, שיושב טוב על הפיקסל במסך ונח לקריאה בו.
ובמיוחד באתרים של תוכן – מומלץ להשתמש בסאנסריפים ללא דיקוקים אופטיים אלא כאלה בעלי שלד בקו אחיד
גופנים לתצוגת מובייל וטאבלט צריך לקחת בחשבון שהטקסט מוצג בגדלים קטנים ע"ג מסך לכן רצוי פונט עם צורניות וקריאות גבוהה

Screenshot_6.png
דוגמא טובה הוא גופן פורטו – אותו אני מפתח לאתר פונטשוק החדש בדגש על התאמה למעצבי אתרים, אפליקציות

עם זאת בכותרות אפשר לשלב גופנים בעלי מאפיינים של ראוותני שקשורים בעולם התוכן של האתר והמותג

גופן קולט

טקסטים קטנים של מפרט תכני (ניירת של תרופות) יתאים אותנו לפונט קלאסי נוטה לריבועי
גופן לשלט ידרש גופן עם נוכחות בומבסטית

התאמה חושית ורגשית

שאל/י את עצמך איזה מין רגש אתה רוצה שהעיצוב שלך יעורר?
לדוג' קשוח או משעשע. מלטף או תקיף, אוהב או כואב, עוצמתי או רכרוכי, מזעזע או שמח, מאופק או מתלהב
אלגנטי או רב גוני, מטורף או רגוע, רחמן או אכזר, ילדותי או בוגר, רגיש או אגרסיבי.

התאמה ערכית וקהלית

אם העיצוב שלכם נועד לייצג ערכים ביטחון, דייקנות -זה ישפיע על בחירת גופן בעל מאפיינים דומים.
כמו"כ ערכים נוספים אמינות, יצירתיות, אנרגיה, יוקרה, חמלה, כדאי לחשוב איזה פונט מאפיין את הערכים האלה!

בהתאמה לקהלי יעד – חשוב מאוד לקחת בחשבון למי מיועד התוכן.
אלו סוגי הפתרונות הקהל שלנו מחפש ומה הציפיות שלהם במוצר שאתה מעצב.

האם חברת ביטוח לדוג' תשתמש בגופן דקורטיבי?! כנראה שלא.

ממוגת כזה אנשים יצפו לגופנים קלאסיים וסטנדרטיים, שמשדרים תחושה של יעילות ואמינות.
סביר להניח שהם לא מחפשים מותג ביטוח מהנה, כזה שחושב מחוץ לקופסה (:

חברות מסוימות ישתמשו בגופנים אלגנטיים ומודרניים כדי להראות שהם חדשניים ומעודכנים טכנולוגית
למשל את הגופן הנקי והיעיל המשמש במודעת טסלה זו

חברות טכנולוגיה אחרות מנסות לגרום למותג שלהן להיראות ידידותי ונגיש
על ידי שימוש בגופנים מוזרים יותר למשל המותג- Wired משתמש בגופן בועות ידידותי
לתמונות המקדמות את מדריך האבטחה שלהם – הוא מגשים בדיוק את ציפיות הקהל שלו!

סיכומיישן – 7 הגישות בקצרה :

1. התאמה צורנית השראתית – 
צורניות והשראה שמתחברת לנו עם העיצוב
2. התאמה תרבותית – מוצא, מסורת, זרם, דת, שפה – התאמה לפי זרם, סגנון ותרבות
3. התאמה המחשתית – סגנון ואופי צורת הכתיבה, תגובת החומר
4. התאמה במסגרת מגבלות הפרוייקט – דרישות מיוחדות: טעמי המקרא, דו לשנויות, ותכונות מתקדמות
5. התאמה לפי מדיום – איפה הגופן שלנו צריך לתפקד אתר, ספר, שלט.
6. התאמה חושית ורגשית – להעצים את החיבור דרך רגש שעובר בטיפוגרפיה ורלוונטי לעיצוב
7. התאמה ערכית וקהלית – לצאת מערכים, או בדרישות קהלי היעד ואיך שהם תופסים אותנו

טיפ לסיום!
– כתבו את הכיתוב שלכם /שם הלוגו/מוצר/כותרת
– דפדפו בין גופנים, מצאתם משהו שמתחבר למהות? שכפלו אותו, המשיכו לגלול ולשכפל
– כשנוצרה לך רשימה אופציות, מחק/י את מה שהכי פחות מתאים למסנן שבחרת
– עד שמגיעים להתאמה המירבית, ולבחירה האידאלית עבורכם!

יפה שהגעת לסוף!
אם יש לך כיוונים נוספים להחכים, להציע ולדייק
שעלו לך במהלך עבודתך וניסיונך מוזמן לשתף!

במאמר נוסף שכתבתי אני מגלה…
איך לבחור את הפונט היעיל ביותר עבור המותג שלכם?

ושנלמד לבחור נכון!
שוקי (: